UX

Gebruikers centraal

User Experience, wat is dat eigenlijk?

Heel kort samengevat: zorgen dat je gebruikers een goede en consistente ervaring hebben met je bedrijf. Dat zit in je dienstverlening, maar ook in je merk, je mensen, in al je uitingen.

Goede UX gaat over ervaring, over gevoel. Het liefst denk je na een bezoek aan bijvoorbeeld een webshop of de website van de belastingdienst "hé, dat ging eigenlijk supersimpel". Die gedachte, dat is altijd mijn doel, ongeacht hoe complex de achterliggende techniek of materie is.

Keep it simple, stupid

Welke vakgebieden vallen onder UX?

Normaal gesproken vallen UX Strategie, Interaction design, visual design en user research onder UX. Wat mij betreft is UX copywriting ook een onderdeel, of in elk geval een vakgebied dat niet vergeten mag worden. Goede content maakt een wereld van verschil, en moet vanaf het begin onderdeel zijn van trajecten waarbij UX betrokken is.

Wat mijzelf betreft: ik ben sterker in strategie en interaction design dan in visual design. Ik kan wel goed meedenken over design principes, de vertaling van je merk, de uitwerking daarvan in een (visual) design en de integraliteit van je online diensten. Ook front-enden, prototypen en user research horen bij het totaalpakket. Nog een voordeel: ik begrijp zowel marketing als software architectuur, dus kan ook meedenken hoe UX en ontwikkeling het beste in de organisatie past.

Begin met papier, eindig digitaal

Mijn scope van UX

Hierboven schrijf ik dat UX eigenlijk een onderdeel is van alle uitingen van een bedrijf. Daar sta ik ook achter. Lang niet alle bedrijven zijn zo ver met integratie van UX in hun bedrijfscultuur dat die verwevenheid er is. In dat geval is de eerste stap: zorgen dat UX in elk geval bij elke vorm van online diensten betrokken is. Dat is meestal al een hele klus. Is dat gelukt, dan kan daarna gekeken worden naar de verwevenheid met overige uitingen.

Hoe dan ook is UX een onderdeel dat erg afhankelijk is van veel andere vakgebieden zoals merkstrategie, klantenservice, ontwikkeling, marketing en communicatie. Om maar eens een paar onderdelen te noemen. De kracht van een goede UX'er is dat hij niet alleen de gebruiker begrijpt maar dat hij ook snapt hoe een organisatie in elkaar zit. De volwassenheid van een organisatie bepaalt voor een groot deel de te nemen stappen. Dat moet je als strateeg herkennen, en kunnen uitleggen.

Maak het mooi, en zorg dat het werkt
Lees meer over mijn werk